25 mars 2018

Saker jag sysslar med.


William

När jag kommer fram till kyrkogården ställer jag mig på en nästan tom parkering. De fåtal bilar som står här tillhör förmodligen snarare gäster komna att besöka vänner i en näraliggande villa än vänner som faktiskt ligger här. Man åker inte till en grav en fredagskväll, man har annat för sig. Har själv aldrig gjort det tidigare, kanske gör man det förresten bara när begravningen av en närmast stående ligger alldeles färsk bakom en, jag vet inte, har inte så mycket personlig erfarenhet av förluster heller. Det duggregnar. Jag är glad att jag har pappas oljerock på mig och inte bara min kavaj som tidigare idag. Lyktstolparnas sken återspeglas i den fuktiga asfalten framför mig, där jag går längsmed kyrkan och därefter viker in på grusgången som leder över ett trettiotal meter gräsmatta och vidare bort mot gravfälten. Behövde få komma hit igen. Ensam. För att försöka komma i kontakt med mig själv. Med vad som faktiskt hänt.

8 commentaires:

  1. Fint. Har en sån på en kyrkogård. I en period i mitt liv kunde det hända att jag istället för att åka till jobbet bara fortsatte att köra och besökte hans grav en vanlig grå vardagsmorgon.

    Mvh Gunnar S

    RépondreSupprimer
  2. Jag gillar det! Men fortsättningen då?

    RépondreSupprimer
  3. Tack! Jo, den finns. Och det som ligger före just detta finns det med...! Vad ska vi göra åt detta?

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Spännande! Om du händelsevis skulle vilja ha en läsare så ställer jag gärna upp.

      Supprimer
    2. Vilken mail nâr jag dig bäst pâ?

      Supprimer
  4. gustaf.peraxel.johansson@gmail.com

    RépondreSupprimer