30 avr. 2016

Lördag morgon - yrkesarbetet är en sorts verklighetsflykt!

"Jag har just kommit tillbaka från en resa till de gamla trakterna, Östergötland alltså — jag hade ett psykologuppdrag där och passade samtidigt på att ta några dagars ledighet för skrivande. Men alltsammans bröts av mordet på Kennedy. Direkt efter sådana saker är jag så full av raseri och resignation att poesin blir omöjlig — däremot går det bra att yrkesarbeta — yrkesarbetet är en sorts verklighetsflykt! Men att skriva är att gå in i själva verkligheten, där krutröken ännu ligger kvar".
Tomas Tranströmer i ett brev till Robert Bly, 9/6 1968

4 commentaires:

  1. Det där är verkligen fint uttryckt, och Air Mail är verkligen alldeles ovanligt fin bok. Det finns så påfallande mycket värme och vänskap i den: två män som omöjligen kan sluta samtala med varandra, som behöver inte bara varandras svar får man för sig, utan också varandras läsningar, själva tanken på att någon läser dem välvilligt. (En gång fastnade jag för övrigt för precis det avsnitt som du citerar. Great minds think alike and fools seldom differ, eller nåt. https://mellanvaratochgorat.wordpress.com/2013/11/15/utdrag-4/)

    RépondreSupprimer
  2. Men Gustaf! Tack för kommentar! Och vet du: jag tror att du är något pâ spåret! Det vill säga - häromdagen satt jag och slötittade igenom en massa digitala post-it lappar med citat / texter / annat jag samlat genom âren eftersom de fâtt mig att tänka. Jag är nu tack vare din kommentar ganska säker pâ att det var just hos dig jag fann detta citat! och jag tackar âter, det talade till mig lika starkt när jag nu fann det âter som när jag först fann det hos dig).

    RépondreSupprimer
  3. Den digitala rundgångens vägar är outgrundliga, men också rätt vackra. Jag kan verkligen varmt rekommendera hela brevsamlingen. Den gör sig långt bättre än vad man kanske skulle tro. Ps. Kul att du börjat blogga igen!

    RépondreSupprimer