22 nov. 2015

(Gâr)dagens

1. Jag har köpt levande krabbor (6)! Och kokat dem (6)!
2. Utan târar (!!!!!!).
(Drog mig till minnes mitt första krabbkok - detta kanske är mitt fjärde? - i lägenheten i Paris, den ena sprattlade sig ur händerna pâ mig, landade pâ köksgolvet där den gick krabbgâng och blev objekt för den dåvarande kattens intresse. Herregud, dâ var mamma ungefär i samma ålder som jag nu, galet).

Tre för ikväll, tre för frysen och en annan kväll. Det börjar likna kärlek banne mig.
(Utbyte mellan far och dotter som endast västkustbor kanske kan förstâ, you tell me:
Hon: jag köpte sex krabbor jag ska koka.
Han: Hur mânga sa du?
Hon: Sex!
Han: Grattis!).


3. Gârdagens plantinköp:

a) En albizia julibrissin, också kallat sidenträd (dess små pompom-blommor är lite pompom, men dess doft är LJUVLIG och när grenarna växer blir det paraplyliknande skugga). Tillhör mimosasläktet och bladen är nästan identiska ett mimosaträd - ett annat namn är förresten Konstantinopels mimosaträd.
Note to you: Jag översätter de franska namnen ât er rakt av. Hav överseende.




b) ett arbre de judée - Judasträdet - som enligt legenden var trädet Judas hängde sig i.
Med tanke pâ att han enligt legenden också gjorde det i vârtid fâr man tänka sig en ny bild - Judasträdet är sprudlande vackert under våren, med små lilarosa blommor som täcker dess grenar innan bladen kommer. Bladen som är bland de vackraste jag vet.



c) några mindre exemplar av Feijoa (det var stavningen det blev fel pâ.

Om några âr hoppas vi pâ detta:


Dock växer de mycket sakta sâ vi fâr ha tålamod. Smâ vita doftande blommor pâ våren och sedan frukt som är underbar - man beskriver den pâ engelska som guava-ananas. Smakar som en blandning mellan ananas smultron mynta gurka citron. Ungefär. 


d) tvâ magnolia buskar, en med vita blommor, en med rosa - och vi har reserverat ytterligare tvâ av vardera att hämtas inom kort.

e) likt Gingko biloba, vârt andra (här planteras och räknas träd likt andra föder barn, hoho).

Gingkon behöver ingen vidare presentation, mer än eventuellt precision över vilken fantastisk gul löven landar i under hösten. Knall. Gul.



(samt att hon-träden har som ägg som tydligen luktar outhärdligt - men de dyker upp först efter ett antal âr och innan dess kan man inte veta om det är hon eller hanträd sâ vi tänker att den dagen den sorgen).

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire