18 août 2015

Nu har jag hittat en ny kärlek igen!

Michel Serres. (Betydligt kortare svensk wikipedieversion här. Engelska något bättre här).

Likt när jag ramlade pâ intervjuer och samtal med Samuel Pisar häromsistens blev jag under bilresan smått förälskad i Michel Serres.
Obotlig optimist och det fortsatt när man närmar sig de nittio.

Det tycker jag är - beundransvärt. Och oerhört inspirerande.

(Ni vet när man sitter och tänker: Ja! ja! ja!).

Som bestämt säger det han tycker utan minsta urskuldran, utan minsta tvekan.

Om han är emot ipads och filmer etc etc för barn. (Fritt ur minnet):
"Men varför är människan sâ rädd för det virtuella? vad är det som gör det?
Samma rädsla hördes frân de vuxna när de sâg mig med en bok som liten. Skall du inte ta tag i något mer konkret? Ett spel, en film, det är en parallell verklighet pâ samma sätt, en kreativ zon där drömmar och tankar främjas".

Om dagens ständiga katastroftänkande.
"Roa er med att googla några minuter pâ dödsorsaker i världen, statistik. Krig, terrorism kommer oerhört långt ned. Min far gick stolt mot döden som kanonkött under första världskriget. Idag har vi sextio âr av fred att se tillbaka pâ. Borde vi inte jubla i stolthet? Vâra barn växer och frodas".

Om han anser att det mänskliga medvetandet gâr framåt.
"Ursäkta? För bara dryga tjugo âr sedan var jag med om att man röstade bort dödsstraff i Frankrike. Innan dess halshögg man. Halshögg. Giljotin. I generationer och generationer. Om jag anser att medvetandet gâr framåt? För bara några årtionden fick kvinnor inte rösta, i republiken av Republiker av mänskliga rättigheter. Halva mänsklighetens rättigheter. Om jag anser att medvetandet gâr framåt? När man för ett sekel sedan tog kâl pâ oräkneliga i frihetens, jämlikhetens och broderskapens namn?. Vilken fråga hördudu, vilken fråga!".

Likt Pisar tänker jag när jag läser hans CV att tankens frihet i de flesta fall ej nâs utan flit.
Bägge har studerat, funderat moral och etik, individ och medvetande, identitet och frihet.
La naissance de la physique dans le texte de Lucrèce blir ännu en titel till min höstlista av läsning.

Här kan ni lyssna till honom försvarandes (franska) Wikipedia med samma entusiasm - i ett humanistiskt - och optimistiskt - perspektiv. (Och lât oss inte glömma!, tillägger han, experter... de är bara människor - ett tillägg som kunde varit Pisar's).

Här kan ni lyssna till samtalet pâ France Culture, med rubriken "La passion de l'avenir". Passion vad gäller framtiden.


"Av flera orsaker. En att icke negligera är faktum att det är gratis. Jag har ägnat nästan hela mitt liv ât att lagra kunskap just för att det är gratis. Det är en katalog av kunskap och framför allt bör vi se det som ett fantastiskt projekt".

Note to self: Det står mig allt klarare: Jag kommer rakterskt inte ha tid med sociala media inom mycket kort.



Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire