4 avr. 2015

Godmorgon yxskaft II.

Ute springer hare och duvor över gräsmattan.
Det smâduggar.
Klockan 10: Karnaval anordnad av borgmästeriet tillsammans med skolan.
Sâ snart kommer också vi trippa omkring ute. I duggregnet.
(En av alla dessa oändliga versioner av charm det innebär att ha barn!).
I cirkustema. (Cirkustema!).

Tänker att haren är här och rekar.
Pâ söndag är det ju äggjakt tack vare haren.
Förra âret fanns här hur mânga chokladägg som helst utspridda. Jakten tog över timmen.
(2 hektar gräsmatta kräver sina ägg. Samt sin kvinna, jag menar hare).

I âr är tvâ andra flickor med bröder och systrar inbjudna. The more the merrier. Höll pâ att skriva marrier, men korrigerade snabbt det heter ju Merry christmas, right. Men pâ franska se marre man när man retas eller hånskrattar. Eller har väldigt roligt.

Alla dessa ägg.
Det enda som talar om att det är påsk.

Dâ ena mamman är sjuk kommer eventuellt harens intâg, ja pâskharens, fâ bli snarare måndag. Detta skall avgöras under karnevalstâget.

Kaninens intâg är det ju här i landet förresten. Kaninen. Inte haren. Men nu faller det sig ju sâ att vi har just inte bara en men flera harar just här. Sâ det fâr bli dom som eventuellt fâr invänta måndagen med att komma med ägg. Jag fâr be dem sprida ut äggen i små sex-högar, vilket ju lät väldigt porrigt, bra mycket porrigare än det är, det handlar om sex stycken ägg per hög. Annars lär det bli slagsmål om vem som hittar flest. Sâ är det ju. Bättre att alla upphittade skattedelar delas lika i sex portioner, sâ vinner alla pâ varje upphittning. Är man svensk sjuttiotalist sâ är man. Plötsligt önskar jag nästan att den tredje mamman inte helt repar sig. Isâfall blir det tre-högar. Ack sâ mycket mindre porrigt och mer lätthanterligt. Bâde snabbare inköpt och snabbare utstrött. Trots hararna. (Tänk vad det alltid liksom rös i en när man skulle svara "sex" pâ ett mattetal, allt blev plötsligt sâ konstigt och dubbelt dâ).

Tur att det finns rejäla multi-multi-multi-pack med chokladägg pâ varianten till Ica. Det är mânga harar, förlât kaniner, som är pâ intâg. Mânga högar som skall ut. (Rättelse: troligtvis inte mânga högar dâ det inte är mânga svenska sjuttiotalister som har hand om utspridningen).

Nu skall här arbetas lite innan det är karnevalsdags. Karneval. Dagen dâ allt är upp och ned. Dâ herreman blir lakej och vise versa. Tror jag skall lägga mig ned pâ golvet och skrika.

Det var departementsval här ju förra veckan. Av 98 departementspresidenter 8 kvinnor. Det ni. Eller som de hantverkare vi de senaste âren haft här för diverse göromål. Till mig: Är chefen här? (dvs min make). Eller som senast igår: Kom fâr ni se, jag fick en idé: när vi ändâ sätter upp en hylla för tvättmaskinen och det här finns ett litet hålrum, sâ tänkte jag: jag bygger in en till liten hylla här till Madame där hon kan sätta tvättmedlet och allt sânt, vore inte det bra? JOO. Svarar Madame, med eftertryck. Det är en strålande idé. (Sen gâr hon och tar hand om sitt företag och skrattar faktiskt mycket ât all denna teater).

Kanske, kanske, fâr det bli köttbullar här imorgon. Det andra som talar om påsk. Och jul. För min dotter äter man köttbullar, punkt, till jul. Och påsk. Fast påsk minns hon inte. Inte som mat-moment, men gjorde man det själv? Same same as the Merry Christmas. Eventuellt fâr det bli också en jansson. Faktiskt finns här just ansjovis pâ burk i kylskåpet. Bland de ännu icke ej inhandlade chokladäggen.
Det är Madame som tar hand om både Jansson och köttbullarna. Samt all övrig matlagning i detta hus. Bor man i ett jämställt land sâ gör man.

(tror ni jag behöver sätta dit hahahahahaha efter varje ironi denna morgon eller hâller ni med om att det ej behövs).

Hursom vissa dagar är det trafikstockning i hjärnan och det är bara att släppa fram bilarna, en efter en.

Godmorgon!

Och, just det: Glad pâsk!

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire