27 mars 2015

Upplysningstiden

Maken: Nerv inflammerad till förbannelse. Out of order.
Läkaren till mig när han slängt ett öga pâ de blodprovstester jag tagit med för sakens skull när vi ändâ var där:

Men du. Hur känner du dig? Fâr jag se pâ dina ögon. Hm. Äter ni kött, någonsin?
Nu lyssnar ni här: Rött kött tvâ gånger i veckan, det är en order. Och järnkur pâ tvâ månader, sen tar vi nytt prov.

Och jag som tyckte influensatröttheten suttit i pâ ett sätt jag aldrig varit med om, hela januari, februari och nu snart hela mars.

Rött kött. Tvâ gånger i veckan. Jesus. I don't know how to do that.

Har ni hört Anne Bruns cover pâ Björk? Muy, muy, bien. Det tog mig lâng tid att identifiera faktum att det var en cover. Myntet ramlade ner när restlessness var upprepat och jag tänkte att fâ har talat sâ bra om fenomenet som Björk. Följt av "I thought I could organize freedom, how Scandinavian of me". 

How Scandinavian of me.


2 commentaires:

  1. Nu efter en skrivandes kväll får jag äntligen läst den här. Jag som inte äter rött kött heller längre. Men: Gör oxbringa-grytor, med paprika, vitlök, scharlottenlök och morot. 2-dagarsgryta. Lamm borde duga också, det fina filéköttet. Rostbiff i ugn. Rår sig själv om du sätter klockan.

    Fint med denna låten: I´m the hunter. I´m going hunting. I´ll bring back the goods. I don´t know when.
    Så är det. (Brukar tänka på den i fjällen).
    Puss!

    RépondreSupprimer
  2. Du har sâ rätt. Grytor fâr det bli!
    Björk. Alla som tjatar Dylan till Nobelpris borde se över hennes repertoar. Det finns en dokumentär som ligger uppe pâ youtube med henne där de sitter i en liten bât bland isflaken out in the nowhere (apropå fjällen). Vet ingen som fâtt mig att fundera i rätt ordalag om just restlessness, rastlösheten, och att ta in den, se den som det drivande. (Och konserten i jag minns inte vilken katedral med hela Vespertine kan vara det bästa youtube ger - haha).
    Underbart att du är inne i rätt skrivperiod. Längtar dit, det finns inget bättre.

    RépondreSupprimer