22 nov. 2014

W som i Wajda och (Lech) Wałęsa

Länge var W för mig förknippat med W ou le souvenir d'enfance av Perec.

W är nu kompletterat med W som i Wajda och/om Wałęsa.

Slumpen ville att vi hamnade pâ just denna film i biomörkret och tvâ timmar senare kom vi ut, sâlda.

Behöver âterkomma i ämnet för att göra filmen rättvisa, men nâgra korta:

1. Vad det gör gott i själen att se en Hjälte i aktion. Som kämpar för det goda, det verkliga. Som sanning sâ banal och ändâ just - sâ sann.

2. Robert Wieckiewicz! Vilken skâdespelarinsats! Wajda! Vilken regi! Inget att tillägga - filmen bara är och borde inte varit annorlunda nâgon gâng.
Lât nu filmen fâ leva sitt liv - jurymedlemmar prisa dem som prisning är värda!

3. Alla dessa poliser och soldater man ägnade uppväxten att se slâ sina medmänniskor med batonger. Mitt i Europa. Historien gâr framât och tack och lov med stormsteg. Vi fâr aldrig glömma det.

4. W som i Wałęsa - och när han, mot slutet, bland annat inför kongressen i USA gör V-tecknet slâr det mig bokstavligen varför jag ständigt blir sâ (onödigt) irriterad eller snarare provocerad av alla dessa miljontals nutida bloggarfoton och facebooks kontons flinande miner in i kameran med fingrarna i V-tecken.
a) hittills har jag tänkt att det är dâ det ser korkat ut
b) en slags "jag är bäst"-gest, som omedelbart i mitt inre provocerar fram motfrâgan: Därför att?
c) just i slutscenen förstâr jag att det inte bara är detta, för här kommer det främsta: Det handlar om en hel världs kidnappning för ytliga ändamâl av en gest som inneburit nâgot sâ helt annat.
Seger efter kamp.
En gest här utförd av nâgon som förtjänat att utföra den.

(5. En halvtimme in i filmen slogs jag av det uppenbara: nu vet vi frân vem José Bové hämtat sin utseendeinspiration. Mot slutet visas ett foto med W. och pipa, dâ blir det än mer slâende).

6. Mâste se mycket mycket mer Wajda inom mycket mycket kort.

Godnatt.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire