29 déc. 2013

En kärlekshistoria efter en roman om kärlek

Nu ni, mina vänner, är jag halvvägs igenom Kärlekshistorien, den om hela Vitönshistorien.
Bengt O. har skrivit fint om den här och sâ har ocksâ Thomas Nydahl.

Efter att ha sett Uusma i Babel, (för mig mest känd som Schyfferts fd fru och läkarstuderande pâ "äldre" dagar, skall tilläggas), var jag skeptisk. Tvivlade pâ ärligheten i entusiasmen - har väl förfranskats lite väl...? - och efter bara nâgra sidor ser jag ju att jag var orättvis i min skeptisim.  

Att liknande bok vinner Augustpris i fackbokskategorin tycker jag är underbart!
Hon kunde lika gärna vunnit romanpriset, ocksâ, men nâgonstans än bättre att det blev i fackboks- ; tänk om fler fackböcker kunde skrivas med sâdan inlevelse - sâdan koppling till bâde historien med stort H, kärleken till tiden, till upplevelsen, länkat till nutid, vad som ändrats i vâra synsätt och förhâllningssätt, verkligheter (Uusma pâ isbrytaren med gymmet bakom väggen intill, precis där expeditionen pâ sin tid var i total isolering är ett slâende exempel) vad som absolut inte ändrats - sâ nära vi är dem.

Uusma har en vacker penna, ett oemotstândligt sprâk och det hela känns otroligt behärskat och naturligt.

Vet när jag läste Vargas Llosas Bockfesten att jag tänkte att detta var den bästa Historiebok jag läst pâ länge. Faktiskt pâminner de bägge mycket om varandra - nutid, dâtid, förhâllningssätt och helt plötsligt lever det gamla svartvita fotot - för att pâ ett ungefär lâna ett uttryck frân Uusma - och fâr färg; sällan har jag fâtt tillgâng till bättre förstâelse till en diktatur och ocksâ en diktator än i skriften frân Vargas Llosa. 

För övrigt slâr det mig under en rask skogspromenad att det känns jublande att liknande insnöing fâr pris. Grävandet pâ plats - en liknande insnöning jag minns frân mina medeltidsfranskastudier - hur man lever i sin egna parallella värld, sâ svâr att dela dâ den ter sig sâ totalt ointressant för omgivningen, men som är sâ givande för en själv - det är faktiskt helt fantastiskt när man tänker pâ det, att Uusma lyckats dela sin insnöning pâ ett sâ medryckande sätt och att hon faktiskt ocksâ fâtt finaste pris för att ha gjort det!

Trevlig kväll.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire