7 déc. 2013

1400 någonting och vi

Här sitter vi mestadels av våra kvällar.
Ikväll med ny lampa.


Av en slump kunde vi i fredags kväll låna en bok vi länge letat efter. Om hertiginnan som skänkte gården och i vars hus vi nu bor. Det är så romantiskt som det kan bli och hela historien långt före henne är mycket intressant. Det är munkar och stulna reliker och kloster och ordrar. Den öppna spisen är byggd runt 1450. Ganska rörande. Flertalet personligheter har dött här i huset. Vi känner dem i väggarna. 
Vinflaskan, en provsmakning vi fick från grannen i stan just hemkommen från en tredagars vintripp till grannstaden. Ljuvlig. 


Glasklar luft. Tre minus. Blå himmel. Leopardpäls på och hjärtat hennes som saknar sin Axel. Du har inte funnit någon ny amoureux i nya skolan? Meh. Man kan ju bara vara förälskad i en och jag är det ju redan i Axel, man kan ju inte gifta sig med två. Inatt drömde jag en fin dröm. Det var en flicka som skulle åka till Sverige och som tog med sig en stjärna i sin resväska. Nallis drömde precis samma dröm, bara det att flickan i hans skulle till skolan och la sin stjärna i ryggsäcken.

Om en vecka packar vi bagaget och åker. Biltur. Skåpbil inköpt, kanske byts på måndag. I övrigt frost. Och jag, hemkommen efter en heldag i lägenheten på egen man hand med mitt, på bilden sitter jag i bilen på väg iväg, bilfönstret vars karm man ser till höger (här skulle säkert ett hen eller ett en eller dito in för somliga men jag tycker ju inte det, lite till mans. Kvinns. Höns).

Samt trött hundvalp.

2 commentaires:

  1. Så otroligt spännande att bo i ett sådant hus! Och vilken enorm öppenspis, vill just nu flytta in hos dig känner jag :).

    RépondreSupprimer
  2. Ja, det är ganska fantastiskt! Du är fö SÂ välkommen...!

    RépondreSupprimer