30 nov. 2013

Om alla vore författare likt alla fotografer

Ikväll läser jag ett sånt bra inlägg hos Micke Berg igen.
Här.

Apropå om att endel anser det tvivelaktiga att ju fler fotografer, desto fler och bättre foton.
Frågan: om alla börjar skriva, har tillgång till dator, (...) skulle vi tänka detsamma om författande?

Och jag tänker inom mig. Är det inte precis där vi redan är?

Och slutklämmen, så uppfriskande välformulerat.

Jag tror att konsten föds hos en del, som har ett fruktansvärt starkt uttrycksbehov, som måste uttrycka sig och inom fotografin tror jag då att man ska gå direkt till de bästa källorna, de bästa böckerna. Om man stannar vid att läsa Fotosidan, eller se på alla fotografer, kommer man snabbt att sluta utvecklas, i princip gå baklänges. Det är vad jag tror och det har inget med elitism att göra. Det handlar bara om att jag tror på att ta sig själv på allvar, arbeta stenhårt, kämpa för sin sak och ge fan i det unkna, medelmåttiga och rent ut sagt, skitdåliga. 

Godkväll.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire