30 avr. 2013

grâ dag, bra dag

Det regnar, men vad gör det, säg?

Här hamras. Mycket bra sysselsättning med lite agression alternativt rastlöshet som mâste ut.

Vad hamras? Nu skall ni fâ höra en fin liten historia.

Vi bestämde ju oss för korkgolv, hittade mycket fint portugisiskt sâdant som är nästan lite koppargrönt till färgen. Företagsnamnet fick en liten, liten klocka att ringa nâgonstans inne i mig, men tillräckligt svagt för att knappt göra mig medveten om det. Medveten var jag dock om föräldrahemmets korkgolv i köket - dâ klistrade plattor, nu har endel hänt och vâr version liknar lite parkettstuk.

Mânaden leveransen krävde gick och vid leverans talade jag med pappa min - vi diskuterade korkgolv; det är ju vad vi har, sa han, klart jag vet, sa jag. Vi köpte ju det pâ Wikanders du vet, i Älvängen, de lade väl ned nâgot âr bara därefter. Lokala fabrikanter. Wikanders! sa jag. Det var därför en klocka ringde; är ju precis därifrân vi köpt, nu är de i Portugal, tyckte väl det lät bekant - och nu förstâr jag bättre varför de har sâ mycket skandinavisk design för att illustrera sina golv pâ hemsidan.

Trettio ârs mellanrum, tvâ olika länder, en familj. Wikanders i köket. Visst är det lite gulligt?

Sâ, det är för övrigt vad vi hamrar. Golv, en förutsättning för framtida kök, inte sant.

I övrigt kan noteras att lantluftens positiva egenskaper fortsätter. I morse fick jag tvâ hela timmar för mig själv pâ morgonen. Att tvâ övriga sover till tiotiden är renaste lycka.Tvâ timmar vunna jämfört med vardagliga vardagen.

Övrigt trevligt är den frugala tillvaron här - microugn + kylskâp + vattenkokare kräver sin kock.
Vedspis som värme sin eldmästare.

Jag tror ni firar Valborg? Här hamras och eldas. Samt grattas dâ en mycket glad nyhet just nâdde mig, det kommer säkerligen mer om den pâ en blogg nära er inom kort.

Trevlig kväll!

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire