12 févr. 2013

Vänliga hälsningar frân Firenze.

Ja, för här sitter vi ju nu, lyckligt framkomna, i hotellets lobby, underbart hotell som inte kunde blivit bättre och som tack vare sen bokning blev nästan gratis, gräddet pâ moset, som inkluderat i flygpriset.
Sällan har det lönat sig att vara ute i sista minuten, men här, ja.

I Florence. Det känns märkligt att skriva det dâ tvâ av mina vänner heter detta. Var är du? I Margareta.
Sâ det blir Firenze. (Ursäkta, jag är trött).

Vi satt pâ tu man hand ett stenkast frân katedralen och givetvis blev pâven pâtalad, den snart fd pâven, vad är du? fd pâve, och ocksâ Nanni Moretti - vet ni att vi missar honom, fick halvtimmen tidigare pâ hotellet nys om att han är i Firenze den 28e, pâ konsert med sin grupp, visste ju inte ens att han höll pâ med musik, ocksâ, och fick helt plötsligt tvâ saker att kännas som förlorade - Nanni Morettis pâve som aldrig blev pâve, hann inte ens bli fd pâve, men problematiken är givetvis densamma.

Det är inte lätt att vara pâve i ett samhälle som alltmer lämnar kilometrar mellan dig och det. Och som pâ gott och ont tvingar fram transparens och gör exempelvis pedofili- och finanslurendrejerier ohöljbara. Och kvinnor kräver rätten till abort. Till exempel.

Och funderade kring vad det gör med ett land att ha en pâve och ett land där Luther dök upp för redan länge sedan och gjorde gammalmodiga redan dâ de präster som fortsatt levde i celibat och annat. Där prästen hade familj som alla andra och redan därmed mindre över folket. I franska tidningar prydde pâvens foto idag samtliga dagens förstasidor.

Sâ behagligt att befinna sig pâ en plats där man kan göra abstraktion av det som pratas runt en, alldeles intill, vid middagsordet; här förstâr jag inte mer än att jag förstâr sammanhanget om jag koncentrerar mig, men störs absolut ej av nâgons diskussion vid sidan om.

Buffalomozzarellan var mycket god. Sâ ock den lufttorkade skinkan.

För första gângen reser jag med kjol och klänningar endast. Normalt sett dyker ett par jeans oundvikligen ned i väskan som sedan används flitig(as)t. Ja, jeansen alltsâ.

Slutsatsen som kan dras av ovanstâende - vi skall nu alldeles strax gâ och lägga oss.

Vänliga hälsningar frân F.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire