28 août 2012

Tillbaka

Nu är vi här igen. Och nu fâr vi väl säga att sommaren är slut. Fast kanske inte riktigt. Dock vad gäller resor och ickevardag.

Vaknade med värsta nackspärren - vilket trogna läsare vet är intimt länkat till var stressig eller stressad period i undertecknads liv - dock är jag inte det minsta stressad, jag tror mao det är diverse klimatiseringsapparater pâ tâg, flyg och annat som är boven. Halsduk krävs dock.


Med mig förutom nackspärr har jag en fin sommar inom mig, med mycket farande kors och tvärs, men mycket utvilande ändâ. När vi lämnade första gângen mitten pâ juli var jag mentalt sâ trött att inget länkades i huvudet. Nu tillbaka, full med nya tankar.

Senaste ligger självklart ytterst av lagren - Alvar Aalto besök, söndag förmiddag. Tvâ unga arkitektstuderande öppnade upp hem och arkitektstudio med brio och inspirerade till eftertanke och vilja av ordning. Tankeordning. Där inköptes trilogin över mannen av vännen och tankeutbytaren Göran Schildt. De inledande kapitlen är oerhört givande. Livsviljan, harmonisökandet, talangen och dess utveckling i mycket inkända ordalag. Fortsätter det pâ samma vis är det mycket riktigt den litterära pärla som utlovades.

Igâr morse när vi for mot flyget fick vi del av en sâdan där fantastisk höstförmiddag som bara den skandinaviska luften skänker; strâlande sol, rönnbär mot en klarblâ himmel, hög, klar luft. Andades sâ mycket jag orkade innan vi klev pâ bussen.

Möttes nâgra timmar senare, ja tidig kväll, säg, av kvalmiga knappa trettio grader. Sommaren är mao inte över. Men mentalt har jag gâtt in i höst.

Bredvid mig här ligger Kärlek och längan, en personlig berättelse om den portugisiska fadomusiken av herr Nydahl. Läsning, och lyssning, att se fram emot. Bloggutbyte när det är som bäst.

Ett av sommarens mest överraskande och glädjande möten blev i den genren ocksâ när denna dam dök upp i hjärtat av Fryksdalen för en förmiddagskaffe. Tvâ vägar som korsades precis i samma dagar.

Mânga intryck och tankar, men allt hinner inte relateras till här.

Nu väntar rivstart i form av arbete - men den senaste veckan har ocksâ fött organisationsidéer sâ efter vad jag tror blir en högst intensiv kommaikapp-period sâ väntar arbetsschema att frân mitten av september följa pâ minuten. Med det kommer inkluderas schemalagd egentid till tankar, läsning och skrivande och att detta för första gângen i mitt liv kommer att bli möjligt gör mig oändligt tacksam och modest till sinnelag.

Morgonen inleddes med havredryck. Banan, kiwi, vatten, äppeljuice, kanel, kardemumma och isbitar som mixats till en magnesiumladdad morgondryck. 

Nu knackar barnflickan pâ dörren och Lillan springer och gömmer sig för att "faire une farce à E.". Jo. Dags att sätta fart pâ dagen. Pâ âterseende!

2 commentaires:

  1. Det var roligt att ses! Kul när huxflux-idéer blir till verklighet utan komplikationer. Jag har två fotografier från mitt besök hos er, ett föreställer björkar och inte mycket mer, det andra finns här.

    RépondreSupprimer
  2. Väldigt roligt! Och jag klickade genast in mig hos dig och fann en mycket fin text som jag tycker fângar timmen pâ pricken. Tack för att du kom!

    RépondreSupprimer