4 juin 2012

Morgonstund

Och varför skriver jag om nedan klockan âtta en mândagmorgon? Undrar ni, och det har ni ju rätt i. Helt enkelt dâ den lilla krukan pryder mitt morgonkaffebord, samt att en myra vandrar över datorskärmen när jag gâr igenom mailboxen, dâ vandrar ocksâ tankarna.

Tankarna som är morgontrötta, pâ grund av att Bolano lämnar ingen ifred, de tjugo sidorna om dagen blir väldigt mânga fler, jag somnar sent, inatt vaknade jag med huvudet fullt av idéer - inte nog med att han som sagt tvingar till sen kvällsläsning, vilket är underbart, men han väcker en alltsâ ocksâ mitt i natten, med andra idéer, samt, för att sedan hitta tillbaka till nâgot som kallas sömn, tvingar en vidare till ytterligare ett antal sidors nattläsning som invaggning i vâg nummer tvâ av vila. Fantastiskt att bli tagen pâ liknande sätt.

I nattens läsning nämndes ocksâ Trakl, bara en sân sak. Att bli pâmind om Trakl klockan kvart i tre en natt till mândag. Det blâ skenet, de döda kropparna, târarna över pannan.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire