2 avr. 2012

Dagarna.

Dessa dagar är sâ mycket i allt, det är därför det ingenting blir skrivet här.
Gâr omkring och är jätteglad över sâ mycket, nu senast det allra finaste lilla hörn av världen som inom kort alltsâ kommer bli vârt; där gullvivor, gamla kyrktorn, blâsippor och vitblommande körsbärsträd gâr nangijaliskt hand i hand och struntar i resten av världen och hjälper en att i vart fall försöka detsamma.
Och är jättearg över sâ mycket annat, det mycket annat är i mycket granntanter och jag kan inte riktigt försonas med tanken pâ att jag nästa gâng jag springer pâ henne, den ena, i trappan inte vet om jag kommer kunna hâlla tillbaka en rak höger, verklig eller symbolisk eller ordlig sâdan; klarar av en viss dos av hyckleri, men inte mer än till gränsen och det är inte bara för att man är gammal som man har rätt att uttala sig hursomhelst, nâgot damen i frâga förmodligen inte alls är överens med mig om och det är ocksâ därför jag är sâ arg - det vill säga pâ det viset man blir arg, ja faktiskt till och med ledsen, när man konstaterar vidden av det ohyfs man i denna vâr värld ibland mâste bemöta (och att själv försöka bemöta det med lite värdigare beteende är ingen lösning - beviset: jag gâr och kokar sedan nu snart en vecka och det mâr ju ingen vare sig bättre eller sämre av om det inte är jag själv, det där med att vända andra kinden till är bara oeffektivt bâg).

I övrigt har jag fött en filurande skâdespelerska vid min barm. Igârkväll, sent. Aaaaaj. Stora târar. Du lyfte mig sâ hârt att jag fick jätteont i ena armen. Jag kan inte röra den nu. Sâ, nallis fâr ligga här, sâ läker han den nog under natten, men om jag har lika ont i morgonbitti sâ kommer jag nog inte kunna gâ upp. Imorse. (slâr upp ögonen:) Vart ska vi gâ nu? Nej, jag kan nog inte gâ till skolan, jag har jätteont i armen, jag kan inte röra den.
Insâg efter nâgra minuter att jag med blödigt hjärta var tvungen att ta in ett andra vittne i rättegângen för att komma fram till om det verkligen gjorde sâ förbenat ont som den lillas stenallvarliga ansikte ville göra gällande. Efter nâgon minuts fundering runt det där med sjukhus fastslogs dock av henne själv att hon nog inte skulle behöva âka till sjukhuset, för riktigt sâ ont gjorde det inte längre; dâ vi därefter dessutom menade att hennes fröken, armexperten själv, det vet ju alla, säkert skulle kunna hjälpa oss att ta en titt pâ armen när vi kom till skolan, försäkrade hon att det nu kändes mycket bättre och, jo, rörelseförmâgan var kommen âter.

Flickebarnet är tre. Sina unga âr till trots är hon alltsâ nästan lika bra skâdis som tantmonstret i vâningen under oss, vilket inte vill säga lite.

Självklart vet jag att man skall koncentrera sig pâ det goda, de goda, här i livet. Men oförätt är oförätt och mitt nuvarande magont kräver upprättelse.

(...).

Vilket osökt leder mig in pâ en kort text jag igârkväll läste; Frankrike firar i sitt ârliga "Les Belles Etrangères" den japanska litteraturen och jag ramlade över För ett âr sen, Hiroshima, av en Hisashi Tôhara, som dâ det begav sig var ung gymnasist i bemärkelsen gymnasiestuden och som skrev sitt vittnesmâl âret efter händelserna - som hans maka fann fyrtio âr senare, tre âr efter hans död, en händelse han aldrig nämnt med ett ord.

Man säger att vâr värld idag är ond med oförrätter. Man pâminns snabbt om att det inte är nâgot nytt. (Och undrar, by the way, stilla och tacksamt, hur det blev möjligt för ett folk som det japanska att därefter fortsätta framât utan, som jag, hämndlystet och med magont undra över hur de skulle kunna âtminstone fâ ge igen om sâ litegrann).

6 commentaires:

  1. Det är svårt det där: Ska man bli arg, eller ska man hålla en hög och cool profil. I jobbsammanhang är ju oftast det andra alternativet bäst; man kan så att säga ta sina strider sakligt.

    Med närstående och grannar, vetefan. Jag har rutit om krigsdataspel och fått hjälp att sätta upp lappar i porten. Jag begär en viss sorts ömsesidig hänsyn.

    Med folk man gillar och ändå har en eller annan konflikt med ska man antagligen, enligt all god humanpsykologi, #prataomdet#.

    Men tantmonster i alla åldrar och av olika kön: Vad gör man? Fräser till? Ja, det tror jag blir bra.

    Andra kinden till och älska din fiende och hela den biten är problematisk (även för Jesus himself). Jag tror man ska ta till sig det så att man själv mår bättre av att kunna förlåta och förstå. Dock, själve Solsjenitsyn, så kristen han var, ansåg att Jesus begärde för mycket när han sa "älska era fiender". Man vet precis varför S tyckte det.

    Och resten verkar ju bra fint, höörudu ; )

    RépondreSupprimer
  2. Fräser till, det är nog precis vad jag borde gjort för länge sen. Liknande tantmonster har en fantastisk förmâga att liksom breda ut sig. Fräset förutan.

    Ja nej, älska era fiender, det är tom osunt! Nâgon mâtta fâr det vara och självrespekt behövs ocksâ det.

    Resten ÄR fint. I liknande stunder finns bata ett bot: Ut och spring!

    RépondreSupprimer
  3. Jag är verkligen inget exempel man ska följa, men å andra sidan har jag med mitt eget jävla humör fått en och annan anledning att fundera över sånt här.

    Den största kapitala tankeställaren jag fått fick jag för bara ett par veckor sedan, då jag läste om en ung akademiker i karriären som fått en stroke vid 36 års ålder. Hon berättade mycket målande hur hon stigit upp tidigt på morgonen och gått snabbt till stationen, med tankarna på ett förestående otrevligt sammanträde med en mycket besvärlig person. Ju mer hon tänkte desto mer steg blodtrycket, och detta i kombination med den snabba promenaden frigjorde en blodpropp och skickade den tjoff till hjärnan.

    Tjoff, sa det bildligen i mitt huvud också, och jag tänkte på två mycket besvärliga personer i mitt yrkesliv (bägge nu fjärmade från det) som fått mitt blodtryck i taket flera gånger om.

    Det är inte värt det. Det är inte värt att bli så förbannad och det är värt att försöka få sig själv att tänka att man gör sig själv mest illa.

    Jag har inte utsatts för någon sådan prövning sedan insikten så jag vet inte om den håller.

    Dock, rent konkret, att vara kyligt hövlig kan vara välgörande befriande det också

    RépondreSupprimer
  4. Tack för fundersam kommentar! Ja blodproppar, det skall vi verkligen försöka akta oss för, det är ju just det.

    Och, hm. Jo. Men mitt problem är snarare att jag pga hövlig kyla i efterhand kokar - i arbetslivet har jag dragit slutsatsen att "speak up!" är det enda som hjälper att inte koka i efterhand, finns inget värre än att gräma sig över osagdheter, särskilt dâ de(n) andras ord ringer som eko i huvudet. Att uttala är ett steg mot lugn och denna gâng misslyckades jag pga att jag, dâ, ansâg det värdigare att tiga. Gahh!

    (att hetsa upp sig = högt blodtryck, hâller helt med och där, just där, ligger meningen: att hitta vägen till lugnet! i mitt fall: inte knipa käft som jag gjort alldeles för mânga ggr i mitt lilla liv).

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Ja, säger hon dumheter när du möter henne i trappan så fräs ifrån. Jag tänkte att du blev irriterad när du mötte henne i trappan för att hon sagt dumheter vid andra tillfällen. I så fall bättre att vara högdraget artig och inte den som drar igång konflikten.

      Helt med på att ålder inte är en ursäkt för oförskämdhet, med mindre att man är dement.

      Supprimer
  5. Bägge är dessvärre sanna. Ibland dumheter sâ väl inslagna i vänligheter att man kan bli tokig - men oftast endast jag själv som blir irriterad över sâdant hon sagt tidigare. Och här bör man nog fortsätta vara högdraget artigt, även om det är svârt.

    Här har jag för övrigt gâtt och grämt mig kvällen igenom för olycklig formulering frân min sida. Med "Tack för fundersam kommentar!" menade jag givetvis snarare "funderande" eller tom "som fick mig att fundera" och inte nâgot som liknar "tveksam" eller dylikt negativt. Men det hoppas jag varje läsande öga förstod!

    RépondreSupprimer