1 janv. 2012

Nystart. What are you doing, New Year's Eve?

Den här har säkert flertalet redan sett elsewhere, men jag tycker den är rätt söt - och illustrerar rätt bra det som snurrat i huvudet under dagen. 


Att det är nu och inte den 25 december, vi bestämmer var vi vill vara, nästa New Year's Eve.
För sâ är det ju. Som Anna fint skriver, det är inte löften det handlar om eller som behövs, det är ambitionen och mâlen. Mâl är heller ej vad som fattas mig.

Vi har under dagen funderat, försökt planera, hur vi fr.o.m. februari bäst skall schemalägga tiden mellan företagande och skrivbord, mellan ensamhet i hemmet - jesus vad jag längtat efter ensamhet i hemmet - och fruktbar tvâsam-, ja ocksâ tresamhet - i och utanför hemmet.

Stimulerande.

Nystart. Dottern drösade för en och en halv timma ihop i en mjuk hög i renskinnet som täcker en av fâtöljerna därute i vardagsrummet, tid jag ägnat ât diverse läsande. Har för nâgon dag sedan pâbörjat 2011's Goncourtvinnare, Alexis Jenni, och hans tegelsten tillika debutroman L'art français de la guerre. Ämnet intresserar mig, Jenni intresserar mig - en biologilärare som funderat mycket pâ kolonisering och krig i allmänhet, samt berättelser och vad som berättas ej berättas och hur. Det är ocksâ vad som hittills stâr att läsa och jag âterkommer.

Debutromaner, ja. Tvâ fina bloggare kommer ju debutera vâren 2012. Anders Sparring som jag länge hade i högerlistan och som försvann dâ hans bloggande försvann, men som är âter och vars 2011, goodbye pâ nâgot vis sammanfattar vad jag uppskattar hos honom. Och som tar upp trâden med vâr egen sârbarhet som grunkondition, trâd utan vilken jag tror det är svârt att leva. Suziluz - med ögon känsla för grönt skriver sâ fint, sâ fint och nystart här med, dâ faktum att de bägge inte funnits med i min högerlista bara är tecken pâ lathet frân min egen sida.

PS. Nystart, ja. I mars 2011 tänkte jag pâ allvar ta tag i springandet igen. Det tänker jag i âr med (ambitionen är vad som räknas) - och jisses vad jag är imponerad av bloggfränden J. Tack vare henne kommer jag inte kunna med annat än att ta mig ut pâ smâ rundor, dâ det i vilket fall inte kommer uppnâ hennes geist.

2012. Lâtom oss inspireras. Lâtom oss vara ambitiösa.

Sâ. Nynnar vidare What are you doing, New Year's Eve?. Och gâr för att väcka den ihopdrösade.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire