23 déc. 2011

Julmat.

Jisses vad alla inlägg om mat gör mig sugen pâ julmat.
Normala âr kommer det nâgra burkar ansjovis i julförsändelsen frân mor och far.
Förra âret sa jag: asch, ni behöver inte tänka mer pâ det, ni vet, med IKEA trekvart bort har jag nästan alltid ett lager sâ ni behöver inte spendera tid till det, och...

Nu biter jag mig i tungan. Skrapar mig pâ knäna. Inte tusan har vi kommit iväg till nâgot IKEA, inte tusan fanns det, precis som ombett, nâgon ansjovis i nâgon julförsändelse.

Ett âr körde jag sillspad i den Janssonska frestelsen, tro mig, det gick utmärkt det med.
I âr finns ingen inlagd sill i det kylskâp som sett bättre, stinnare dagar.

Sillsallad. Alla dessa inlägg om sillsallad, med eller utan potatis, âh.

Köttbullar kan jag fâ till. Och sen fâr vi väl se om vi kan hinna komma iväg till det berömda Matvaruhus det i mina ögon främst blivit, nâgonstans i mellandagarna. Det är ju inte första gângen det blir julmat efter jul. Det spelar ju ingen roll, egentligen, eftersom ingenting ändâ är som det vore i ett land där de flesta idag stänger tre, i ett land där allt är öppet till sex, sju, imorgon.

Huvudsaken är den Janssonska frestelsen.

"Uppmärksammat drag pâ bloggen: Den uppdateras i dessa dagar främst när jag har nâgot att säga som inte är som det var runt jul när jag växte upp". Ni mâste vara oerhört trötta pâ detta. Inget nytt under solen, typ.

Typ, ett tillägg jag dessutom hatar.

Säger som Lillo: Den blâ pennan (av blyertsvariant) fungerar inte. Vi mâste byta batteriet.

2012 kommer bli annorlunda, det kommer det.

4 commentaires:

  1. IKEA har ju numera slutat sälja svenska märkesvaror i matbutikerna. Det innebär även för oss i Wien ett väsentligt avbräck. Lyckligtvis har vi ett par gamla ansjovisburkar kvar. Sedan har vi köpt 3 sillburkar med etiketten "Original skandinavische...". Vi får se hur de smakar.

    IKEA har verkligen gjort Sverige en ordentlig otjänst genom denna policy. Jag minns hur kul det var att före julen få säga till svenska vänner och bekanta. "Nu skall vi åka till IKEA och köpa brännvin."

    RépondreSupprimer
  2. Men vad säger du?! Är det sâ? Det förstâs, jag tror sist var det nog "IKEA sill", men det var helt ok. Men tror allt det fanns lite olika grejer dâ, typ glögg och pepparkakor. Men ansjovisen? Jag hoppas pâ ansjovisen!! (kanske har Wien hunnit före Frankrike i utbytet frân märke till IKEA?).

    RépondreSupprimer
  3. Jag beklagar, men de silverfärgade burkarna SKARPSILL är inget att ha. Glöggen och pepparkakorna går an.

    RépondreSupprimer
  4. Skall mao skarpt undvika silverburkarna och hâlla mig till det kända. Här blev det ehum hemköpt thaimat till julaftonsmiddag och müsli pâ juldagen. Är det det man kallar den famösa juldieten, mânne? (Det blir inte alltid som man tänkt sig och mot slutet pâ veckan hoppas vi dock pâ lite sill, janssons och en och annan köttbulle även här...).

    RépondreSupprimer