6 nov. 2011

Akut brist pâ ensamhet.

Med ensamhet menas befinna sig endast med sig själv och njuta av det.
The cut version: 

Mitt senaste trick är att gâ upp i tjuvottan, jag som är varelse av den sort man minst kan kalla morgonmänniska av alla pâ denna jord, för att fâ finnas till i tystnaden. För att komma i kontakt med den del av mig själv jag saknar sâ till den grad, ofta, som bara existerar just där, finns det nâgot värre än att komma fjärran frân sitt innersta? Nej.

Sâ nu sitter jag här. Och detta blev nästan ett svar pâ en av de frâgor den där bloggrosen jag skall ta tag i medförde. Varför, och när, jag började blogga. Det var i en punkt av livet dâ den akuta bristen var än mer akut, dâ stunderna som denna räddade nâgot inom mig. Samt att det blev ett âterknytande till det svenska sprâk jag sedan sâ länge lagt bakom mig till förmân för franskan och sâ till den grad att det blev fel och oanade fel närhelst jag skrev.

Godmorgon.

Dagen efter. Munch.

Comme vous-êtes loin, paradis parfumé,
Où sous un clair azur tout n'est qu'amour et joie,
Où tout ce que l'on aime est digne d'être aimé.
Où dans la volupté pure le coeur se noie!
Comme vous-êtes loin, paradis parfumé.


Ur en dikt av Beaudelaire "Moesta et Errabunda".

"Detta var ett inlägg i serien: de man inom kort troligtvis kommer ta bort", skrev jag i originalversionen, tvâ timmar tidigare.
Uppdatering, med uppmaning to self: istället för att radera - modifiera! Det som var lângt blev sâledes kort och the cut version kan vi leva med.

Njut medan tid finnes, skrev jag dâ. Njut, tout court, kan jag säga istället:


Uppdatering II. Tanke. Helt annan. Är det en slump att sâ mânga av musikens stora börjar pâ B.? B., som i Bruch, för att nu bara ta ett av alla andra exempel.

2 commentaires:

  1. Jag känner precis igen ditt behov av ensamhet med dig själv. Den bästa tiden är på morgonen innan någon annan vaknat. Fast den där dagen efter-målningen av Munch ser mer ut som någon som sover väldigt tungt. Det är som om hon håller på att dras ned mot golvet av tyngden från kroppen som glider ned från täcket.

    RépondreSupprimer
  2. Alternativt inte orkar mer. Vilket var mitt fall imorse och är mitt fall ikväll.

    RépondreSupprimer