19 juil. 2011

Att göra en tavla. Absurd tavla, naturtavla.

Hej och godmorgon!

Efter en början till funderingar i kommentarsfältet nedan angâende hur det kan komma sig att en Nikita Mikhalkov är vän med Poutine - personliga skäl, verkligen? behov av finansiellt (?) stöd för konsten? en blandning? ingenting alls? - kom jag plötsligt ihâg de foton jag tog, dâliga javisst, en mobilkamera var allt jag hade till hands, när vi i början av âret besökte Göteborgs konstmuseum.

Dâ jag vet att jag har flera konstkunniga i läsekretsen vill jag gärna höra era - och andras - funderingar ocksâ kring detta: Hur kommer det sig att liknande tavla hänger helt okommenterad pâ ett av landets större museum? Skapelseâr: 1969. Finnes förklarande bakgrund? En särskild historia?



När jag ändâ är igâng att skicka mig själv bilder ur telefonarkivet, en annan tavla. En helt naturens. Tyvärr alldeles för oskarp, det var som guld som glittrade den där morgonen. 



4 commentaires:

  1. Om Dick Bengtsson har jag skrivit många gånger och kan berätta en hel del. Svastikan är en omvänd sådan, alltså roterar åt andra hållet visavi nazisternas. Den är en gammal solsymbol som nassarna snodde. Bengtsson använde den som en påminnelse i många av sina mest lugna små bilder av villor i fina förorter. "I det lugnaste vatten"...ch allt det.
    Kan berätta mer en annan dag. Annars finns ju fler av mina bradiga artiklar om DB både i Konstperspektiv, Hjärnstorms Dick Bengtsson-nummer, och i Paletten. Men så intresserad är du kanske inte ;)

    Fjärilen - silke?

    RépondreSupprimer
  2. Âh, tack! Du har ju helt rätt: den är omvänd! Jag blir absolut nyfiken pâ dina artiklar (finns de pâ nätet, mânne...?).

    Fjärilen - helt naturlig och synen ack sâ onaturlig!

    RépondreSupprimer
  3. Nej, det mesta av tidskrifternas artiklar ligger inte på nätet, sorry. Och inte heller allt det som skrevs före 2003, cirka.

    Jag kanske klistrar in en DB-artikel i björnstrand backwater, så småningom, när jag orkar sitta och fibbla med mina egna kulturella egotrippar ;)

    RépondreSupprimer