30 mai 2011

Morgonfunderingar

Morgonfunderingar kallas fortsatt sâ trots att klockan är tolv - redan det säger en hel del om dagen.
1. Mitt bloggande liknar mer twittrande, eller i vart fall min spontana blogglust, mest bladder, kvitter, tvitter, är det alltsâ sâ att formen är fel, men lusten rätt? Men om lusten till twitter inte finns, hur gör man dâ? (ja ni ser...).
2. Nu är golvet nästan klart. Det är en lättnad, och en fröjd, bâde för öga och sinne. Helgen ägnades ât smâgnabb nästintill ostört, alltsâ oavbrutet. Vad kallas det? Golv-nog? Restaurationsröreirritation?
3. Vad är det som gör att man känner sig barnsligt nöjd när deklarationspapprena är lagda pâ lâdan? En känsla av att ha gjort det man skulle och äntligen gjort det?
4. En Lilla som sover dâligt och vaknar grâtandes gör ofta ont i hjärtat. Morgonens händelse lättar därför nâgot. Lillan rycker till, grâter halvvaken, rullar sig i sängen... och utbrister "Jag vill ha den rosa ballongen". Allt tragiskt eller nästan är mao relativt?
5. När man är tvâ och ett halvt är drömlivet redan pâ högvarv. Morgonens första verkliga vakna ord: "Basil och Arman, plouf dans l'eau". Aha! Godmorgon själv du.
5. Att köra bil fort pâ motorväg med volymen pâ högsta nivâ ger en förunderlig form av frihetskänsla - och ett mycket lättâtkomligt medel istället för medicin, man kan ju tom ta till det vid lunchtid. Att notera i bakhuvudet.
6. Om jag en dag, gud förbjude, blir celibataire igen skulle jag gärna bjuda in Bill Callahan, alias Smog att sjunga dygnet runt i min kammare. Riding for the feeling. Och alla de andra.
7. Är glad över snabba beslut, de passar mig sâ mycket bättre än de lângsamma som i övrigt just nu styr mitt liv och gör mig vansinnigt otâlig och lätt tungsinnig. Det senaste: pâ onsdag kväll tar vi tâg mot flyg och flyg mot en ytterst krasslig mormor. Jag kommer mao inom ytterst kort befinna mig ute i den värmländska ödemarken, under finaste ârstiden som finns. Det har setts vargflock nere pâ âkrarna. Kanske kommer vargtimman frân i somras mao upprepas. Mormor tycker alla vargar skall skjutas. Det tycker inte jag.

Sisâdär. Dagens kvittrande, over and out.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire