5 mai 2011

Litteraturquiz VI

Nu var det verkligt längesedan och jag tycker vi behöver ombyte frân Lillors sömnproblem, fransyskor h:s jobbproblem och världens övriga problem. Vi kör litteraturquiz!

Följande citat har sâ mânga ledtrâdar i sig att ledtrâdar blir överflödiga. (Jag som annars hade längtat efter att fâ lâna Annannans kluriga vita text pâ vit botten...).

Min far var i sin ungdom upptagen av en rysk exilförfattare och fjärilssamlare och döpte mig efter en av hans romaner. Min mor hade nog föreställt sig ett annat öde för sin dotter, men hon tyckte om den internationella klangen i namnet. Dolores betyder smärt

2 commentaires:

  1. Undrar om inte det där är från Sara Stridsbergs "Darling river", som inte alls handlar om hästhoppning, om nu någon trodde det. Hittills har jag bara läst "Drömfakulteten" av henne och den tyckte jag var stark, även om jag (vad jag vill minnas) irriterade mig på vissa kvasipoetiska later. Förr eller senare kommer jag nog ta itu med ”Darling river” också. Men jag är kluven. Min höga värdering av ”Lolita” gör att jag både vill och inte vill.

    RépondreSupprimer
  2. Lars ô Lars: Mitt i prick!
    Jag tror jag förstâr hur du menar apropâ "Drömfakulteten", som jag själv än inte lyckats ta mig igenom... Men som jag efter att ha läst hennes debutroman Happy Sally (http://helenalindberg.blogspot.com/2011/03/kort-bokenkat-happy-sally.html) bestämt mig ge en andra chans - och det var i samma veva jag inhandlade ocksâ DR, som jag alltsâ ännu ej läst. Men bara av det jag hunnit läsa tror jag mig kunna säga att "vâga vinner"...! (Och texten ligger som jag ser det bâde nära men inte sâ nära Lolita att den klampar pâ urpsrungstexten, âterkommer i frâgan senare).

    RépondreSupprimer