18 avr. 2011

Cioran 1 & 2 hos Malmsten

Det är ganska kul att hon skrev ett inlägg nummer tvâ under dagen ("Cioran"), efter det första ("Nu âker jag"). Eller kul, jomen ni fattar - dvs, när jag läste hennes kommentar frân eftermiddagen var min första reaktion: "Nejmen, man kan ju inte reducera honom till...", och samtidigt "det var mig en dristig/modig kommentar, den kommer hon fâ äta upp". Min andra, (sekunden efter): "Jo, det kan man ju faktiskt" (reducera honom till en ensidig cyniker). Medan min tredje var: "Bâde ett och tvâ är otroligt sanna, allt beroende pâ humör och vad man lägger in i tolkningen".

Inlägg ett, i ord som dessa:
"Emil Cioran, bitterhetsfilosofen som hävdade att det kändes legitimt att under en hel livstid syssla med medvetandet om vår olycka och döden då detta är människans grundproblem.

Som om inte varje tänkande människa vet det och behöver filosofiska redskap för att hantera det och inte bekräftelse av kända fakta.
Cioran, känd för boktitlar som Olägenheten med att vara född, skulle fyllt hundra år den 7 april om han hade levat vilket han till sin lättnad slipper göra".

Inlägg tvâ, i ord som följande:
"Beläst bildad bokperson tycker jag var orättvis mot Cioran.

Var jag orättvis mot Cioran?
Ska jag ta bort det jag skrev om Cioran?
Jag ska inte det".

Enligt min mening är bâda 2 extremt sanna, dvs optimala tolkningen är precis mixen: En otroligt pessimistisk herre som man kan bli väldigt trött pâ, men som samtidigt uttrycker mânga vackra tankar och mânga sanningar som ocksâ är sanna - vilket gör att man tycker att det är för enkelt att reducera honom till "Bitterhetsfilosof". Även fast man slutligen önskar sig själv att mer än honom välja livet. 

(Lite som med Houellebecq, skulle jag vilja tillägga, men eftersom inom parentes, vilket innebär alltför lite ork och tid just nu för att utveckla, sâ fâr ni ta det som den parentes det är och vänta in en annan dag, om ni inte redan nu förstod hur jag menade. Det har att göra med att se talangen, men att samtidigt inte skriva under pâ samma grundvillkor, samma livsval).

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire