14 févr. 2011

Till minne

Ibland fâr man ett mail med information som bränner. Idag detta.
Till minne av Sanna Zetterlund.

Förr var jag randiga knästrumpor och rött läppstift.
Darrig på handen när jag tände en cigarett. Sökande,
letande, klyschigt tonårsförvirrad.
Förr var jag smygande på tå förbi mammas sovrum.
Skrikande, tvärförbannad på en oförstående värld.
Förr var jag skrattandes på knubbiga barnsben, naken med
solhatt och plaskandes i iskallt vatten. Lyft av pappa mot
en himmel utan slut, utan slut på möjligheter som jag
struntade fullständigt i.
 Nu är jag inbillat vuxen, men fast i gråzonen mellan
den unga flickans oskuld och den mogna kvinnans val.
Skrattande och kisande bakom det glittrande ölglaset.

Ur Evighets sekund
Sanna Zetterberg

2 commentaires:

  1. Tack för att du påminner oss. Det - liksom så många andra - är vidriga brott unga kvinnor utsätts för. Paris, London, Malmö... överallt. Jag blir både arg och gripen när jag ser bilden och läser hennes text.

    RépondreSupprimer
  2. Anonym. Jag vet inte hur du hamnade här och jag förstâr inte riktigt länken du ser mellan en ung svensk tjejs tragiska död i Frankrike och hur "Sverige verkligen ser ut". Jag är själv invandrare, även om jag som svensk har privilegiet att förflytta mig som jag själv vill mellan de flesta länders gränser, behöver inte be om tillstând om nästan nâgonting och jag kommer frân det land som anser sig absolut störst bäst och vackrast, med ofta mycket hög svansföring. Jag förstâr din ângest, men jag kan inte skriva under pâ att mângkulturellt samhälle leder till massvâld och att det är det som är sanningen. Dock ska jag ta mig en titt pâ dina länkar som en del i min egen allmänbildning dâ det som du säger är allt fler personer som läser dem.

    RépondreSupprimer