20 févr. 2011

Minnesanteckning

Samma dag som lillkusin kom till världen ringde jag en annan person, född pâ samma dag, men trettiosex âr tidigare.
"Lillan mâste ju prata en hel massa nu".
"Nja... inte riktigt. Men du vet, de tvâ sprâken etc".

Âtta dagar senare, nytt konstaterande.
Sablars sâ hon pratar en hel massa nu!

Favoritord: Peur. Rädd. Eh?
Allt är Babars fel. Lât mig förklara mig. I min värld var Babar en ganska sâ smâtrâkig tecknad saga med tjusiga förnamn som Célèste, Arthur, Alexander... Där elefanterna gick omkring med kungakronor och parasoller och badbollar, typ. I somras köpte jag med mig en DVD pâ svenska frân en loppis för en spottstyver som jag tänkte kunde vara käck att ha i gömmorna. Babar. Eller som det skulle visa sig: Hur Babar blev Babar.

Kapitel 1. Babar föds. Hans mamma dör. Lille babyBabar sitter pâ mammas mage, mamma som inte längre rör sig och skriker förtvivlat: Ahhhhhhh....
Kapitel 2. Pappa försvinner. Ahhhhhh....
Kapitel 3. Lille Babar tappar bort resten av elefantflocken och rör sig ensam över savannen där det blir storm och katastrofväder. Ahhhhh.....
Kapitel 4. Han ramlar nerför ett vattenfall. Ahhhhh...

Och sâ vidare. Smâ smâningom blir han kung, det är nu istället hans barn som riskerar döden: de nästan drunknar, blir uppätna av krokodiler och noshörningarna är aldrig lângt borta.
I sista kapitlet kommer inga utomstâende faror, men väl alla maror i form av värsta mardrömmarna som fâr Astrid Lindgrens maror i Ronja Rövardotter att likna snälla skolfröknar. Tillslut dyker istället änglar upp och han vaknar och hittar sitt lilla barn vid sängkanten som säger: Pappa, pappa? Vakna pappa?

Utifrân detta, non stop i huset:
Ahhhhh.... Ahhhh som Babar! Lillan Peur. Babar peur. Lillan peur Babar. Lillan peur os. (rinoceros, noshörningarna).

Som tur är springer hon ocksâ. Hon court. Vite. Fort. Lillan court vite. Lillan och Leonore courent vite. Vaff vaff court vite. Vaff vaff beau. Lillan gillar vaff vaff.

Och sâ vidare. Och ni undrar varför denna blogg numera främst innehâller diverse quiz, "Dagens" och bilder? Man blir som man umgâs?

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire