9 juil. 2010

Frida K!


Älskade internet. Googlade häromdagen, igen, pâ Frida och Wien och upptäckte ju att utställningen visas i Berlin nu först, för att i höst flyttas till, just det: Wien. (Vilket fick mig att under en sekund tänka - och om vi redan i helgtn tog bilen till,? men nej, det fâr bli en höstfrâga). Och klick-klick-klack, sâ klickade jag via en tysk sida hem en dokumentär, kommenterad av ingen annan än redan omnämnda Hayden Herrera.

Sâ nu ska här âterupplevas lite. Âker ni en dag till Mexico, missa inte vare sig "dubbelhuset" de levde i, Frida och Diego, eller hennes föräldrahem, det vackra blâ huset i Coyoacan - sedermera ocksâ hennes dödshem. Dödshem. Fint. I ett annat liv ska jag spendera mitt vuxna liv i Mexico.

Tänk sâ enkel en irritationshuvudvärk kan försvinna! Och tänk vilka bra sidor vârt i övrigt ibland tunga att bära konsumationssamhälle ocksâ fört med sig. Jag kan fortsätta sitta här och lukta pâ blommorna, samtidigt som världen kan klickas mig närmre. Vackert!

4 commentaires:

  1. Ja, utställningen i Wien blir ett garanterat måste i höst.

    Det blå huset var ju också det hus där Trotsky mördades av Stalins agent Ramon Mercader. Både Frida och Diego, om jag får kalla dem så, var ju intimt lierade med Trotsky.

    Hoppas du ursäktar om jag länkar till vad jag skrivit om detta, nämligen Döden i Coyoacán samt Diego et Frida et Jean-Marie Gustave. (Känn dig fri att radera om du inte gillar "bloggreklam" - jag blir inte sur).

    Kanske vi ses i Wien i höst?

    RépondreSupprimer
  2. Absolut inte sur och, jo, Wien blir förhoppningsvis ett mâste!

    RépondreSupprimer
  3. Man kan ju bli villrådig för mindre: åka till Wien eller till Berlin för att se?

    Kunsthaus Wien är ett absolut obligatorium för mig. Jag är besatt av Hundertwasser. Och så är det så trevligt att ta spårvagnen till ett anonymt vanligt bostadsområde som inte flödar över av turister och Mozartimitationer och habsburgskt överdåd.

    Hur gör vi med pocketbytesfrågan? Ska vi sätta upp en blogg speciellt för ändamålet, med alla inblandade som medverkare, så att man där kan tala om vad man tänker / önskar läsa. Och så småningom dela med sig av funderingar.

    RépondreSupprimer
  4. Anannan! kolla inlägget Uppdatering av pocketcirkel uppdatering, J-1 (sjuk rubrik, jag vet, sista inlägget i juni). Vi väntar pâ dig (och Charlie T.)!! :-). Säg till om det verkar för omständigt och krângligt? Detta var ett förslag för att komma igâng.

    Ja, Wien âtervänder jag gärna till... Och eftersom jag inte kommer kunna organisera ngn Berlintur innan det är försent, stad jag annars gärna skulle spenderat en sensommarhelg i, sâ fâr det nog bli sâ. Wien alltsâ.

    RépondreSupprimer